![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egzamin teoretyczny Egzamin teoretyczny ma za zadanie sprawdzić znajomość przepisów ruchu drogowego. Przeprowadzany jest przy pomocy komputera. Polega na zaznaczeniu prawidlowych odpowiedzi. Obejmuje 18 pytań wielokrotnego wyboru. Czas trwania egzaminu wynosi 25 minut. Odpowiedzi udzielamy przy pomocy specjalnej klawiatury. ![]() "Koniec" - rezygnacja z egzaminu przed jego rozpoczęciem, zakonczenie egzaminu próbnego, uruchomienie właściwego egzaminu, zakończenie egzaminu przed czasem "Zmiana kategori" - przejście do pytań na inną kategorię w przypadku zdawania na więcej niż jedną kategorię "Nastepne + Nie" - przejście do następnego pytania, wybór odpowiedniej kategorii, potwierdzenie nieodwracalnej decyzji "Poprzednie + Tak" - powrót do poprzedniego pytania, wybór odpowiedniej kategorii, potwierdzenie nieodwracalnej decyzji "Zatwierdz" - zatwierdzenie zmiany kategorii prawa jazdy "Starta" - rozpoczęcie egzaminu próbnego "A", "B", "C" - udzielenie odpowiedzi na pytanie, naciśnięcie klawisza powoduje zmiane tła pola odpowiedzi na czarne, jezeli tło pozostaje białe trzeba klawisz wcisnać ponownie. Pozytywny wynik z egzaminu teoretyczne uprawnia do egzaminu praktycznego, jezeli nie uplynal czas dluzszy niz 6 miesiecy. Egzamin praktyczny ma za zadanie sprawdzic poprawnosc wykonywania manewrów i placu manewrowym oraz umiejetnosc jazdy w ruchu drogowym. Zadania na placu manewrowym: 1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementow pojazdu odpowiedzialnych bezposrednio za bezpieczenstwo jazdy, oraz ruszanie z miejsca. Kryteria: Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementow pojazdow odpowiedzialnych za bezpieczenstwo ruchu drogowego -soba egzaminowana musi zaprezentowac, ze potrafi sprawdzic: * poziom oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna przynajmniej wskazac gdzie i przy uzyciu jakich przyrzadów sprawdza sie poziom oleju w pojezdzie), * poziom płynu chlodzacego, * poziom płynu hamulcowego, * poziom płynu w spryskiwaczach - osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazac zbiornik i po jego otwarciu stwierdzic obecnosc płynu, * działanie sygnału dzwiękowego, * działanie owiatel zewnetrznych pojazdu, - własciwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasow bezpieczenstawa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), sprawdzenie czy drzwi pojazdu sa zamkniete, - w lewym lusterku kierowca powinien widziec lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem, - w prawym lusterku kierowca powinien widziec prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem, - zaglowki powinne byc ustawione blisko za głowa na wysokości głowy. - upewnienie się o możliwosci jazdy, - wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, - ocena sytuacji wokół pojazdu - płynne ruszenie: *opuszczenie dzwigni hamulca awaryjnego, *lagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika. 2.Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu, ![]() Wymiary placu manewrowego:
Kryteria: - plynna jazda pasem ruchu do przodu i tylu - w trakcie jazdy do tylu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z technika kierowania przez tylna szybe pojazdu i lusterka - dla kat B+E - plynna jazda do przodu pasem ruchu, - cofanie po prostej i luku, z mozliwoscia zatrzymania sie i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dluzszym niz 5 minut. - nieprzejezdzanie przez linie, i nienajezdzanie na krawezniki, pacholki i tyczki ograniczajace pas (nie dotyczy linii wewnetrznych ograniczajacych i wyznaczajacych pole zatrzymania pojazdu), - zatrzymanie pojazdu przed koncem i poczatkiem pasa w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu 3. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu. ![]()
Kryteria: - przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnac sie wiecej niz 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnac - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciaga hamulec awaryjny, a nastepnie rusza do przodu zwalniajac go. Zadania przeniesione z placu manewrowego do ruchu miejskiego: 1.Parkowanie prostopadle (wjazd przodem - wyjazd tylem) ![]() Kryteria: - pozycja poczatkowa i kocowa pojazdu wlasciwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy w czasie wykonywania zadania - mozliwa jedna korekta toru jazdy - miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazujac je osobie egzaminowanej - po zaparkowaniu musi byc mozliwosc opuszczenia pojazdu przez kierowce i pasazera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi byc zaparkowanu w sposob zgodny z przepisami ruchu drogowego (nalezy sprawdzic mozliwosc opuszczenia pojazdu) - parkowanie odbywa sie z zachowaniem zasad ruchu drogowego. 2.Parkowanie skosne (wjazd przodem - wyjazd tylem) ![]() Kryteria: - pozycja poczatkowa i koncowa pojazdu wlasciwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy w czasie wykonywania zadania - mozliwa jedna korekta toru jazdy - miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazujac je osobie egzaminowanej - po zaparkowaniu musi byc mozliwosc opuszczenia pojazdu przez kierowce i pasazera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi byc zaparkowanu w sposob zgodny z przepisami ruchu drogowego (nalezy sprawdzic mozliwosc opusczenia pojazdu) - parkowanie odbywa sie z zachowaniem zasad ruchu drogowego. 3. Parkowanie rownolegle pomiedzy dwoma pojazdami (wjazd tylem - wyjazd przodem) ![]() Kryteria: - pozycja poczatkowa i koncowa pojazdu wlasciwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy w czasie wykonywania zadania - mozliwa jedna korekta toru jazdy - miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazujac je osobie egzaminowanej - dlugosc miejsca do parkowania pomiedzy pojazdami powinna stanowic okolo 2 krotnosc dlugosci pojazdu egzaminacyjnego - po zaparkowaniu pojazd nie moze stwarzac zagrozenia dla bezpieczenstwa ruchu drogowego - w przypadku kiedy pojazd parkuje rownolegle do kraweznika, w trakcie wykonania manewru nie moze najechac na kraweznik 4. Zawracanie na drodze jednojezdniowej, dwukierunkowej ![]() Kryteria: - wlasciwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy mozliwosc wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.) - zawracanie musi odbyc sie przy uzyciu biegu wstecznego - miejsce do zawracania wyznacza egzaminator. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |